به گزارش مهر پارسی مدتی پیش شرکت امنیتی Panda در آخرین اخبار خود از بوجود آمدن روش های نوین کلاهبرداری در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد. مارتا لوپز، کارشناس روابط عمومی این شرکت اعلام کرد: “در چند روز گذشته ما شاهد ارتقای حساب کاربری چندین برند ناشناخته در شبکه اینستاگرام بودیم که با وعده اهدای جوایز مختلف به دنبال کنندگان خود، نظر بسیاری از کاربران را در سراسر این شبکه به خود جلب کردند.”
به گزارش نماینده ضد ویروس پاندا در ایران، با کمی تحقیق در اینباره دریافتیم که متأسفانه مجرمان سایبری دوباره در تلاش هستند تا با استفاده از روش های کلاهبرداری Scam، کاربران بسیاری را در دام خود بی افکنند. این یک نمونه دیگر از کلاهبرداری های سایبری در دنیای آی تی به حساب می آید که البته پلیس ملی اسپانیا هم در روز گذشته، غیر واقعی بودن آنها را تأیید کرد.
جایزه تعیین شده برای کاربر، ارائه یک بن تخفیف جهت خرید کالاهای موجود در فروشگاه (اکثراً فروشگاه لباس) همان برند می باشد. جهت دست یابی به این جایزه، کار زیادی نیاز نیست انجام دهید، تنها لازم است تا این اکانت جعلی را دنبال (Follow) نموده و این پیام را به همراه وعده دروغین اش، در در بین دوستان و دنبال کنندگان خود به نمایش بگذارید!
در نهایت شما می توانید با کارت هدیه مثلاً ۱۵۰ دلاری، تخفیف بسیار مناسبی به ازای خرید در فروشگاه های اینترنتی شان انجام دهید. در بهترین حالت، کلاهبردار قیمت اجناس خود را بالاتر می برد یا کالایی غیر اصل و بی کیفیت را به فروش می رساند تا با محاسبه تخفیف مشترک باز هم سود کلانی به جیب زده باشد.
اما در حالت خطرناک تر، فروشگاهی که به شما معرفی میشود یک سایت آلوده جهت سرقت اطلاعات شخصی و محرمانه تان خواهد بود. در گذشته، شاهد موارد دیگری چون حملات مبتنی بر فیشینگ بوده ایم که می توانستند حتی شماره کارت و رمزهای محرمانه حساب تان را به سرقت ببرند.
چگونه تفاوت بین حساب کاربری شرکت های اصلی و جعلی را تشخیص دهیم…؟!
اینکار به سادگی انجام می پذیرد، تنها کافی است موارد زیر را به درستی بررسی نمایید:
۱- توضیحات یا همان بخش Description را به دقت بررسی نمایید. توضیحات شرکت های اصلی با اکانت های فرعی تا حد بسیاری تفاوت دارد. معمولاً در اکانت های اصلی از جایزه و مسابقه و … توضیحاتی داده نمی شود!
۲- مطالب و تصاویر منتشر شده را بررسی کنید. معمولاً اکانت های فرعی بدلیل تازه ساخت بودنشان، یا موارد بسیار کمی را منتشر کرده اند یا اصلاً مطلب یا تصویری برای انتشار ندارند!
۳- بررسی کنید که این حساب دنبال کننده (Following) چه کسانی میباشد. آیا اکانت هایی که دنبالشان می کند حساب های حقیقی هستند؟ معمولاً اکانت های قلابی شخص یا گروهی را دنبال نمی کنند و فقط دنبال کننده دارند!
علی رغم اینکه این روش کلاهبرداری درحال حاضر تنها در اسپانیا مشاهده شده، ما قصد داریم تا کاربران جهانی را از وجود چنین کلاهبرداری آگاه سازیم چراکه اینگونه کلاهبرداری ها به سرعت در کشورهای دیگر گسترش می یابد و مورد استفاده مجرمان قرار می گیرد.
بنابراین به تمام کاربران اینترنت توصیه می شود که با احتیاط کامل رفتار کرده و فریب تبلیغات دروغین را نخورند. فراموش نکنید که در هر پاداش رایگان، حقه ای نهفته است!