گفتگو با خردمندان و دانشوران ، پاداشی کمیاب است.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه » سرگرمی و وبگردی » مطالب جالب گوناگون » کنکور دکتری تخصصی از سال 95 حذف میشود

کنکور دکتری تخصصی از سال 95 حذف میشود

کنکور دکتری تخصصی از سال 95 حذف میشود

ح مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: کنکور دکتری تخصصی براساس آیین نامه‌ای که به دانشگاهها ابلاغ شد از سال آینده حذف می شود.

وی افزود: در واقع براساس این آیین نامه یک آزمون عمومی از سوی سازمان سنجش از داوطلبان گرفته می شود و یک کارنامه‌ای برای داوطلب صادر می شود ( همچون آزمونی که در همه جای دنیا از داوطلبان گرفته می شود ) سپس این کارنامه عمومی در اختیار داوطلب و دانشگاه قرار می گیرد و دانشگاه نیز براساس آزمون خاصی که خود دارد (به صورت مصاحبه و یا کتبی) می تواند پذیرش خود را انجام دهد، بنابراین دو مرحله سنجش و یک مرحله پذیرش صورت می گیرد.

حسینی گفت: در  گذشته اینطور بود که نمره داوطلب در آزمون عمومی سازمان سنجش ، بخشی از پذیرش آن دانشجو نیز محسوب می شد ، چرا که آن آزمون به صورت متمرکز بوده است ، ولی هم اکنون آزمون عمومی صرفا معرف شاخص و پذیرش دانشجو محسوب می شود و دانشگاهها براساس شاخص های مدنظر خود می توانند آزمونی به صورت جدا از دانشجویان مورد نظر خود بگیرند.

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی اضافه کرد:یعنی دانشگاهها براساس این کارنامه عمومی دانشجو، آزمون ارزیابی خود را انجام می دهند ، بنابراین هدف این است که شاخص اصلی تعیین دانشجوی دوره دکتری،استاد و گروه باشد تا ارزیابی صحیحی از معلومات گذشته داوطلب در انتخاب نهایی صورت گیرد.

حسینی در خصوص احتمال افزایش تعداد دانشجویان مقطع دکتری با توجه به حذف کنکور تخصصی دکتری اظهار داشت : تعداد دانشجویان دکتری به این روش بستگی ندارد، بلکه براساس ظرفیت اعلام شده گروهها در دانشگاهها و امکانات و شاخص های اعضای هیئت علمی دانشگاهها است تا مسیر دقیقتری برای پذیرش دانشجوی دکتری شکل گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه با این روش وضع بورسیه دانشجویان چگونه خواهد شد، اظهار داشت : بحث بورسیه قاعدتا بحث جداگانه ای دارد و به سازمان امور دانشجویان برمیگردد چنانچه در گذشته فقط دانشجویان رتبه اول می توانستند بورسیه دریافت کنند و هم اکنون این امر با توجه به تغییرات به این سازمان ارتباط دارد.

حسینی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با این آیین نامه جدید شکل پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاههای آزاد و دولتی متفاوت می شود، افزود : این آیین نامه برای همه دانشگاهها است یعنی همه دانشگاهها باید براساس آزمون عمومی که برگزار می شود داوطلب را مورد ارزیابی قرار دهند ، حتی این آیین نامه برای موسسات حوزوی نیز ابلاغ شده است بنابراین این آزمون برای سال تحصیلی 95-96 عملی می شود.

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در ادامه به جذب بازار کار اشاره کرد و گفت: جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان در بازار کار به این آیین نامه بر نمی گردد ، چرا که در این آیین نامه پذیرش دانشجو دکتری به صورت کیفی تر صورت می گیرد اما متاسفانه در کشور ما موج کاذب مدرک گرایی شکل گرفته که اصلا براساس نیاز جامعه نیست، چنانچه افراد بیش از حد به سمت و سوی تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد حرکت می کنند و این امر هم برمی گردد به اینکه در جامعه زیر ساخت های لازم برای اشتغال فراهم نیست، بنابراین این امر به آمایش آموزش عالی برمی گردد.

حسینی در پاسخ به این سوال که ملاک نمره در جذب تکمیلی این آزمون تا چه حد تاثیر دارد، اظهار داشت : آن بخش اول صرفا ارزیابی است که همچون آزمون تافل برگزار می شود تا ارزیابی دانشجو صورت گیرد و براساس نمره کسب شده داوطلب و حداقل های مورد نظر دانشگاه دانشجو در دانشگاهی که شرایط را دارا باشد، پذیرش می شود، بنابراین آزمون اول برای معرفی و ارزیابی دانشجو است و در بخش دوم اطلاعات تخصصی فرد براساس سوابق علمی و یا براساس آزمون مصاحبه و یا کتبی دانشجو مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی در پایان در خصوص تضمین عملی شدن این آیین نامه خاطر نشان کرد : این آیین نامه ابلاغ شده است و با عملی شدن آن پذیرش ها دقیقتر صورت می گیرد، چراکه در هیچ جای دنیا نمی آیند برای آزمون دکتری یک آزمون متمرکز برگزار کنند بلکه هر دانشگاه دانشجو را مورد ارزیابی قرار می دهد.

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز