آدمیانی مانند گل های لاله ، زندگی کوتاه در هستی و نقشی ماندگار در اندیشه ما دارند .
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ دی ۱۴۰۳
خانه » سرگرمی و وبگردی » دنیای خودرو » مشکلات و مزایای خودروی رانا

مشکلات و مزایای خودروی رانا

مشکلات و مزایای خودروی رانا

هر خودرو اصولا مشکلات و مزایایی دارد اما بهترین حالت این هستش که از دید مصرف کنندگان خودرو این موارد را جویا شویم پس این مطلب را دنبال کنید.

مشکلاتی که در ادامه آورده شده اند مربوط به یک خودروی رانا با کارکرد زیر 500 کیلومتر و تحویلی دی92 می باشند. مبادا خیال کنید که این خودرو چند 100 هزار کیلومتر کار کرده است!

موارد را چندین بار به شکایات ایران خودرو (شماره  تلفن: ۴۸۹۰۱(۰۲۱) البته با پیگیری فقط هزینه تلفن را به ضررتان اضافه می کنید) با کاربران شماره 44، 150 و … طرح موضوع کردم ولی چیزی عایدم نشد.

بسیاری از این موارد در چندین تماس با مرکز پشتیبانی مشتریان ایران خودرو (096440) مطرح گردید ولی کسی پیگیر رفع و جوابگویی نبود. برای اتمام حجت و رفع تکلیف در تاریخ 07/10/92 ساعت 20 و 20:30 با دوبار تماس با این مرکز و صحبت با یک کاربر زن و کاربر شماره 17 بسیاری از موارد آورده  شده در لیست را برای آنها خواندم و تقاضای پیگیری دادم ولی پاسخ آن‌ها به گونه ای بود که این مشکلات مربوط به ایران خودرو هستند و ما فقط یک کاربر هستیم که به ما مربوط نمی‌شود و قابل حل نیستند!!! بنده هم به آنها گفتم اگر حاضر نیستید صدای مشتری که به خرج خودش با شما صحبت می‌کند را بشنوید. این موارد را از طریق اینترنت و … به اطلاع سایر مشتریان میرسانم تا شاید آنها بشنوند و عبرت بگیرند ولی گفتند که برایشان مهم نیست!

مزایا:

موتور خودروی رانا شتاب خوبی دارد ولی با سرنشین کامل آن را امتحان نکردم که آیا افت شتاب دارد یا نه؟ در ضمن بعضی ها معتقدند که شتاب ثانویه ضعیفی دارد ولی امتحان نکردم.

ضبط خودروی رانا کیفیت صدای خوبی دارد.

چهار چرخ رانا ترمز دیسکی است ولی پس از مشکلاتی که در سایر اجزای آن به وجود آمد تاکنون جرات نکرده ام که محکم ترمز کنم و آن را امتحان کنم.

فرمان رانا نرم است. دنده خوش دست است. رانا از جلو و عقب خودرویی زیبا است ولی از زاویه بغل، بطور کاملا دقیق مشابه با 206  است و …

مشکلات:

وزیر صنایع افاضات می فرمایند که خوردو ساز باید خودروی مشکل دار را از مشتری بگیرد و یکی دیگر تحویل دهد و چیزی به مشتری نگوید و بعد بررسی کند که مشکل چیست؟!!!! این وزیر محترم کلا توی توهم است. تمام اسناد رانا را امضا نکرده بودم که متوجه عدم وجود 2قطعه در خودروی تحویلی شدم و فقط چون پول آن را پرداخت کرده بودم و نصف اسناد را امضا کرده بودم گفتند که مجبوری آن را ببری و حتی آن را تا زمان رفع عیب نگه نمی داریم. همینیه که هست می‌خوای بخواه، نمی‌خواهی مجبوری ببری! در ادامه سایر مشکلات آورده شده است:

1-      در ایران خودرو کسی مسئول حل مشکل شما نیست و وظیفه حل مشکل خودروی (دارای کارت طلایی 3ستاره) شما را ندارد و همه می‌خواهند از سر ترحم لطفی به شما بکنند. مثلا برای مشکل عدم وجود 2قطعه رله (فن دور تند و کند که حرکت بدون آن غیر ممکن است) در خودروی رانای تحویلی به اینجانب اتفاقات زیر رخ داد.
نمایندگی 2223 کازرون گفت که قطعه توی بازار فراوان موجود هست راحت 3-4 هزار تومن گیرت می آید، الان نمایندگی تعطیله (به دروغ) والا برایت می آوردم (ناگفته نماند که کلی بحث و جدل کردم ولی خودرو را پس نگرفتند). پس از کلی (حدود3هفته) جستجو در شیراز بالاخره نمایندگی اسماعیلی گفت که رله رانا اصلا توی بازار موجود نیست، برو مرکز ایران خودرو در شیراز شکایت کن این هم آدرسش. در شکایات مرکزی آقای رضازاده 0917707000 گفت آخی میبایستی تحویل نمی گرفتی حالا کاری از دست من بر نمیاد ولی شکایتتو توی سیستم نوشتم برو بگرد، پیدا میشه!. رفتم پیش آقای شکاری توی همون مرکز شکایات (یکی پیدا شد که وظیفشو انجام بده) به نمایندگی گفت که باید قطعه را تامین کنی و نمایندگی آقای سپرهم کازرونی گفت چشم!؟ ولی بعدش که خودم تماس گرفتم گفت باید ماشینو از شیراز 150 کیلومتر بیاوری کازرون تا پذیرش کنم و بتوانم درخواست بزنم!!!!! به دوتا نمایندگی رفتم که محلی به مشکلم ندادند و گفتند برو از همون جایی که خریدی درخواست بده.
به نمایندگی حدادیان در شیراز رفتم مسئولش آقای عاب** پس از کلی کش و قوس امدن (حدود بیش از 2ساعت جستجو در اطلاعات خودرو در اینترنت و راه انداختن سایر مشتریان) گفت که فردا درخواستتان ثبت می شود. وقتی برای ثبت همان روز اصرار کردم گفت که دارم کمکت می کنم (حل مشکل شما وظیفه من نیست) اگر زیادی پاپیچ شوی می گویم که نمی شود و هر وقت قطعه رسید خودم زنگ می زنم، مبادا شما زنگ بزنید کلی کار دارم (البته چند بار دیگه هم همین جمله را گفته بود ولی باز دستش درد نکنه)  …..        در کل کسی مسئول حل مشکل شما نیست و شما را مثل توپ پاسکاری می کنند.

2-      خشک بودن کمک‌های رانا در دست‌اندازهای کوچک: کمک‌های رانا بسیار خشک است. دست انداز و موجهای کوچک در خیابان را هم حتی نشان می دهد. صدا و لرزش بدنه را به راحتی حس می کنید.

3-      خشک بودن کمک‌های رانا در دست‌اندازهای بزرگ: کمک های خودرو در دست‌اندازهای بزرگ نیز بسیار خشک است. روی دست اندازهای (آسفالتی در فاصله بین میدان احسان تا میدان معلم در شیراز) که با پراید به راحتی با 60-70 کیلومتر سرعت عبور می کردم، رانا دچا تکان شدید می شود. در دست انداز (از سمت پارک قوری نرسیده به زیرگذر پل چهارراه ریشمک) با سرعت حدود 70 کیلومتر خودرو آنچان تکانی خورد که باعث وحشت خودم و همسرم شد!!

4-      تفاوت رنگ اجزای داشبرد رانا: رنگ داشبرد با رنگ بقیه تزئیات داخلی متفاوت است. رنگ آن خاکستری تیره است ولی رنگ بقیه تزئینات مشکی است. ضمنا رنگ روی ایربگ (راننده) مشکی ولی اطراف آن (فرمان خودرو) خاکستری تیره است.

5-      خش افتادن داشبرد رانا حتی با نوک انگشت (همان ناخن): این یکی را خودم هم باورم نمی شد و فکر نکنید که دروغ می گویم. در یک سایت در مورد خش افتادن داشبرد خواندم ولی مثل شما باورم نشد تا زمانی که خودم با نوک ناخن کوتاه روی آن کشیدم و به راحتی خط افتاد. باورم نمی شد. چند بار دست کشیدم ولی پاک نشد، بعد با کهنه خیس کشیدم ولی خط افتاده بود و بدتر می‌‌شد. درب فیوزها در زیر داشبرد را برداشتم و با ناخن یک گوشه آن کشیدم با کمال تاسف به راحتی خط می افتاد.
حال جایی از خودرو که همیشه در مقابل آفتاب است و بیشترین احتمال اسیب فیزیکی را دارد، چگونه می خواهد چند سال دوام بیاورد. همین الان آن خط کوچک مثل یک زخم به زشتی دیده می شود و بعد از چند سال و آفتاب خوردن معلوم نیست که چه بلایی به سر آن خواهد آمد؟!! ضمنا باعث افتخار ایران خوردو است که بگویم قسمت ایربگ کمک راننده (به راحتی بقیه جاها) خط نمی افتد! ولی رنگ آن مشکی است!

6-      خش افتادن روکش ایربگ راننده رانا: رنگ روکش ایربگ روی فرمان مشکی است و با ناخن خط می افتد ولی بدلیل طرح روی آن، اثر خط و خراش به زشتی روی داشبرد نیست.

7-      خش افتادن قاب بین ضبط و کلیدهای وسط داشبرد رانا: این قطعه خوشبختانه با ناخن خط نمی افتد ولی با وسایل کمی محکمتر به راحتی تغییر رنگ می دهد.

8-      مشکل کیفیت صندلی راننده رانا: کیفیت صندلی راننده به شدت پایین است. روکش صندلی کاملا از ابر زیر آن جدا است. وقتی که روی صندلی فشار می آورید، روکش آن کاملا جدا از ابر می ایستد و ظاهر نازیبایی دارد. روکش صندلی ماشین من در سمت راست همین الان کنده (پاره) شده است.

9-      مشکل کیفیت صندلی راننده رانا: ابر صندلی خیلی نرم است و به راحتی پایین می‌رود و حس راحتی را ایجاد نمی‌کند. چون ابر خیلی پایین می‌رود مثل این می ماند که کف خودرو نشسته اید و زمانی که روی آن می نشینید پایین می روید و نمی توانید  جلوی خودرو را ببینید.

10-   مشکل کیفیت صندلی راننده رانا: هنگامی که پا را بر روی پدال گاز فشار میدهید، به دلیل کم بودن ضخامت (یا همان ارتفاع) صندلی، قسمت زیر ران پای شما روی صندلی قرار نمی گیرد و این موضوع باعث می شود که وزن پای شما بر روی کف پاشنه پا بیفتد و باعث خستگی زیاد پایتان در هنگام رانندگی شود.

11-   مشکل کیفیت صندلی رانا: هنگامی که روی صندلی فشار می دهید. نخی که دو قسمت پارچه را به هم دوخته بطور کامل دیده می شود و از پارچه‌ی روکش جدا شده و درز آن باز می شود!

12-   مشکل کیفیت صندلی رانا: جنس روکش صندلی ها بسیار نامرغوب و بی کیفیت است. مثلا طول پرزهای آن به یک اندازه نیست و در بین آنها پرز بلندتر وجود دارد و …

13-   مصرف بالای سوخت رانا: برای تعیین مقدار مصرف 3 بار فقط 5 لیتر بنزین زدم تا بتوانم با روشن شدن چراغ بنزین مصرف را محاسبه کنم. در شهر (بدون حرکت در ترافیک) مصرف رانا حدود 12 لیتر در 100 کیلومتر می باشد که یک فاجعه است. در حدود دو برابر مقدار تبلیغ شده است. به نمایندگی مراجعه کردم که گفتند مصرف رانا تا 6-7 هزار کیلومتر اول حدود 10-12 لیتر در 100 کیلومتر است که در اکثر موارد بعدا کاهش می‌یابد ولی اگر کاهش نیافت، بعدا به نمایندگی برای رفع عیب آن مراجعه کنید!

14-   تفاوت مدل خودرو رانا با دفترچه راهنمای تحویل شده: دفترچه‌ای که تحویل شده است مربوط به مدل معمولی رانا می باشد ولی رانای بنده LX است که هنوز ایران خودرو برای آن دفترچه ای تولید نکرده است. نشانگرهای روی صفحه کیلومترشمار در مدل معمولی و LX متفاوت هستند که در دفتر راهنما مدل معمولی توضیح داده شده است.

15-   عدم حرکت افقی پشت سری صندلی راننده رانا: در دفترچه راهنما نحوه حرکت دادن افقی پشت سری صندلی جلو نشان داده شده است ولی پشت سری صندلیها فقط بطور عمودی حرکت می کنند و قابلیت تنظیم افقی ندارند.

16-   جعبه فیوزهای خوردو رانا فاقد فیوز اضافی است و اگر در بیابان یا جاده ناگهان فیوزی بسوزد بدانید که بدبخت شده اید. درخودرویی مثل پراید در جعبه ای 5 عدد فیوز اضافی به مشتری داده می شد. البته چند تا فیوز در قسمتی از جعبه داخلی وجود دارد (که دور آنها چسب برق پیچانده شده!) و نتواتستم برای آنها کاربردی در دفتر راهنما پیدا کنم.

17-   جعبه فیوزهای (داخل کابین و موتور) رانا فاقد هر گونه راهنما هستند و برای فیوزها و رله ها فقط شماره نوشته شده است. البته چیدمان آنها با تصاویر درون راهنما و درب فیوزها متفاوت است. پس حتما همیشه دفترچه راهنما را در خودرو نگه دارید تا در زمان نیاز با پیدا کردن شماره آن در دفترچه بتوانید نوع عملکرد و آمپر فیوز را پیدا کنید.

18-   هر بار در ابتدای حرکت رانا، دنده 2 به راحتی جا نمی رود و نیاز به فشار زیاد دارد. البته پس از چندین بار جا رفتن و گرم شدن خوردو، دنده 2 روان تر جا می رود. یک بار هم دنده 1 با صدای تق خیلی بلند به خلاصی منتقل شد.

19-   عدم وجود نمد زیر کاپوت رانا: نمد داخل کاپوت در خوردوهای تحویلی وجود ندارد. وقتی که در باران رانندگی می کنید بطور مداوم از روی کاپوت، بخار بلند می شود. مطمئنا به مرور زمان اگر رنگ کاپوت نسوزد، رسوبات آبی که بخار شده موجب جِرم گرفتن رنگ کاپوت خواهد شد. قیمت آزاد نمد 25000 تومان می باشد که شرکت سازنده با عدم نصب آن مثلا برای خودش صرفه جویی (دزدی قانونی) کرده است ولی مطمئنا قیمت نمد برای ایران خودرو خیلی کمتر است.

20-   عدم وجود فیلتر هوای کابین رانا: فیلتر هوای کابین توسط ایران خودرو باز هم صرفه جویی شده است. برای خرید و نصب آن به چند تعویض روغنی مراجعه کردم که هیچکدام نداشتند و گفتند که رانا فیلتر هوای داخلی ندارد ولی با تماس به نمایندگی معلوم شد که دارد ولی موجود نیست! در ضمن محل ورود هوا (به فیلتر هوا) در زیر برف پاک‌کن‌ها است که باعث ورود آب باران به درون فیلتر خواهد شد.

21-   انتقال لرزش موتور رانا به راننده: لرزش موتور از طریق پدال گاز به راحتی به پای راننده منتقل می شود. این لرزش در طولانی مدت موجب خستگی راننده می شود.

22-   انتقال لرزش موتور رانا به بدنه: لرزشی در دور موتور بین 2000 تا 2500 دور به صندلی راننده منتقل می شود و باعث ویبره شدن صندلی و در نتیجه خستگی راننده  می‌شود. دقیقا راننده می تواند گازخوردن ماشین را در پشت کمرش احساس کند.
برای حل این مشکل به 3 نمایندگی تسلیم، حدادیان و بیات مراجعه کردم که هر کدام چیزی گفتند ولی پاسخ مشترک آنها رانندگی بیشتر برای مشخص تر شدن اشکال بود.

23-   رانا کلاچ خیلی نرمی دارد (داشت) ولی به مرور زمان در حال سفت شدن است و به نرمی و روانی روز اول نیست.

24-   ورود آب به مه شکن جلو رانا: دو روز پس از بارندگی متوجه بخارزدگی در مه شکن جلو سمت کمک راننده شدم. چون برای مراجعه به نمایندگی وقت نداشتم، چند روز بعد که مراجعه کردم مقدار بخار آنقدر نبود که ادعایم را نشان دهد و نمایندگی هم به آن توجهی نکرد. (هر چه سوراخ بزرگتر باشد، آب زودتر وارد و بخار هم زوتر خارج می شود!). ولی چراغ جلوی چند رانا را دیدم که دارای بخارزدگی زیادی بودند.

25-   عدم وجود تعهد به مشتری: در 2 نمایندگی شاهد سوال و جواب یکسان و جالبی بین مشتری و کارمندان نمایندگی ایران خودرو در زمان تعیین هزینه تعمیر بودم. کارمند از مشتری پرسید که آیا خودرو را از نمایندگی آنها تحویل گرفته‌ است و وقتی که با جواب منفی روبرو می‌شد، می گفت که گارانتی ندارد ولی اگر از خودشان تحویل گرفته بود سعی می کردند یک جوری درستش کنند که به نفع مشتری و شامل گارانتی شود.
نتیجه‌ای که از این ماجرا گرفتم این بود که اگر کسی خواست این اشتباه را بکند که از ایران خوردو خرید کند، حتما باید به نزدیکترین نمایندگی که می خواهد برای تعمیر (که حتما لازم می شود) مراجعه کند و از آن خوردو را بخرد تا در دوره گارانتی کمتر به مشکل برخورد کند.
این مشکل برای رفع عیب حسگر درب صندوق عقب ماشین خودم هم بوجود آمد. نمایندگی حدادیان گفتند که رگلاژ و تنظیمات خودرو فقط در تعهد نمایندگی است که خودرو را تحویل داده و در سایر نمایندگی‌ها گارانتی ندارد و مشمول هزینه است.

26-   عملکرد نادرست نشانگر بازبودن درب جعبه عقب رانا: اگر درب جعبه عقب را باز کنید و بعد آن را محکم نبندید و فقط آن را پایین بیاورید، نشانگر جلوی داشبرد، بسته بودن درب را نشان می دهد.
برای رفع این مشکل و چند مشکل دیگر به نمایندگی حدادیان رفتم. اول گفت که همه راناها همین طوری است. بعد که اصرار کردم حسگر فشاری آن را تنظیم کرد ولی باز هم درست نشد و بستن درب هم دچار مشکل شد. تعمیرکار برگه را امضا کرد و وقتی که برای تسویه حساب رفتم بابت کار انجام نشده برای خودرویی که دارای گارانتی بود. اجرت 5000 تومانی برای 7دقیقه کار طلب شد. بنده گفتم مگر گارانتی نیست؟ که جواب شنیدم فقط در نمایندگی که تحویل گرفتی این کار جزء گارانتی است!

27-   عدم پشتیبانی امداد خوردو: در بارندگی برف پاک کن خوردو رانا خراب شده بود و بدلیل مشخص نبودن جلو، ادامه حرکت به هیچ وجه امکان‌پذیر نبود. با تکیه به کارت 3 ستاره (زپرتی با قیمت بیش از 900.000 تومان) به امداد خودرو 096440 تماس گرفتم که گفتند برف پاک کن امداد ندارد! می توانی خودرو را در جایی که هستی پارک کنی و پس از اتمام بارندگی به نمایندگی برای تعمیر مراجعه کنی!!! قابل توجه که خودرو فقط 160 کیلومتر راه رفته بود! تماس گرفتن با 096440 فقط ایجاد هزینه برای موبایل است!

28-   خرابی آمپر بنزین رانا: چراغ بنزین روشن شد، کیلومتر شمار را صفر کردم و پس از طی 42 کیلومتر در پمپ بنزین (جنب پارک بانوان) باک 38 لیتر بنزین جا گرفت و پس از کلی قطره قطره زدن و التماسش کردن نهایتا فقط  41 لیتر بنزین جا گرفت ولی پس از روشن کردن خودرو، آمپر بنزین روی نصف ایستاد!! چند بار خاموش و روشن کردم ولی حرف مرد یکی بود و فایده ای نداشت. پس از توقف شبانه در صبح روز بعد آمپر بنزین روی حد نهایی ایستاد! (توجه باک به راحتی هوا میگیرد و قابلیت خالی شدن هوا برای راحتی سوختگیری را ندارد.)
برای رفع مشکل آمپر از امداد خودرو مشاوره گرفتم که گفت اگر مارک کیلومتر شما Crouse باشد دارای باگ است و باید به خود ما مراجعه کنید. ولی روز بعد صبح ساعت7.30  به نمایندگی تسلیم مراجعه کردم و بعد از کلی دردسر کشیدن برای پذیرش خودرو و نیم ساعت برای شروع کار تعمیرکاران در ساعت 8.30 بالاخره به مسئول واحد گفتم اگر امکان دارد که تعمیرکار نگاهی به ماشین بیندازد و آن را بررسی کند تا اگر تعمیر می شود منتظر بمانم، که مرا به تعمیرکار معرفی کرد ولی مسئول برقکار گفت که دستگاهش خراب است و به نفر بعدی آقای جنگ** ارجاع دارد تا نفر چهارم که کشف شد تمام دستگاههای عیب یاب در تسلیم خراب هستند و کاری نمیتوانند انجام دهند!!!! ساعت 9.30 از تسلیم بیرون رفتم و به سمت امداد خودرو در بلوار مدرس، گمرک حرکت کردم. بعد از کلی جستجو امدادخودرو را پیدا کردم که گفت اشکال مربوط به 405 ها میباشد و دستگاه ما برای تعمیر به تهران فرستادیم!!!!!!! دوباره به بیات مراجعه کردم و پس از پذیرش، مسئول برقکار گفت که نرم افزار آن را ریست کردم ولی باز هم درست کار نمی کند. دیگه حالم از این همه خرابی به هم میخوره اینجا که مرکز استانه و شهر بزرگی است، حال در یک شهر کوچک مردم باید چه بکنند. باید کفش آهنی داشته باشید و همت بالا تا از پس رفع عیب‌های این خودرو برآبید.

29-   مشکل کیفیت تیغه برف پاک کن رانا: تیغه برف پاک کن بی کیفیت می باشد و رد آب باقیمانده (بخصوص در قسمت انتهای برف پاک کن) روی شیشه می‌ماند.

30-   تراز نبودن کاپوت رانا: درب کاپوت در سمت راست مقداری بالاتر می ایستد به نحوی که یک انگشت به راحتی به زیر آن می رود و در سمت چپ این طور نیست. در ضمن قابلیت تنظیم نیز ندارد. البته این موضوع را در دو رانای دیگر هم بررسی کردم که همین مشکل وجود داشت.

31-   نقص ضامن پشت سری راننده رانا: بدون اینکه ضامن پشت سری راننده را فشار دهید و فقط با گرفتن پشت سری می توان آن را بالا و پایین کرد و عملا قفلی ندارد.

32-   در حین حرکت درون خودرو رانا  صدای چرق و چرق به گوش میرسد.

33-   در رفتن روکش درب راننده رانا: روکش دربها تماما پلاستیکی است و درب راننده هم مقداری از جا در رفته است. هر بار آن را جا میزنم دوباره در می رود.

34-   مشکلات بدنه رانا: درب عقب سمت راننده مقداری بیرون زده است.

35-   عدم تنظیم باد لاستیکهای رانا: چون ماشین نرم نبود برای تنظیم باد به آپاراتی رفتم. فشار باد 2 لاستیک روی 20، یکی 25 و فقط یکی به اندازه استاندارد آن یعنی 30 بود. باد لاستیکها را خالی و نیتروژن زدم. نمی دانم چرا از دو لاستیک عقب بین لاستیک و رِنگ، مقدار زیادی آب بیرون آمد. با نیتروژن هم مشکل خشکی کمکها تغییری نکرده است.

36-   عدم هماهنگی و زیبایی پلاستیکهای بکار رفته در داخل اتاق رانا: پلاستکهای بکار رفته در داخل اتاق در چند جا کوتاه یا زیادی بلند هستند و درست روی هم مچ نشده‌اند.

37-   لبه برنده سپر عقب رانا: در هنگام تمیز نمودن قسمت پایینِ درب جعبه عقب، قسمت سپر خیلی تیز و برنده است که در حال تمیز کردن سپر، دستم را برید و موجب خون ریزی انگشتم شد!

38-   کج بودن درب (جعبه کوچک درون) داشبرد رانا: درب داشبرد در هنگام بسته بودن، کج می‌ایستد و طرف راست آن درز بزرگی دارد.

39-   مشکل کیفیت رنگ رانا: رنگ زیر گل گیر رانا سمت کمک راننده (محل جک) به اندازه حدوه 2 سانتی متر کِش آمده است!

40-   خواستم ارتفاع صندلی رانا را تنظیم کنم که دسته پلاستیکی آن کنده شد!

41-   آمپر دمای موتور رانا بالای نصف می ایستد و گاهی فقط به اندازه یک چهارم تا حد نهایی مانده که لامپ قرمز اخطار روشن شود و از موتور بوی سوختگی می آید.

42-   طراحی نامناسب کیلومترشمار رانا: کیلومتر شمار رانا در حال توقف روی 10 است! برای حل مشکل به 3 نمایندگی و امداد خودرو مراجعه کردم (توجه کنید که خودم به نزد امداد رفتم) که نتوانستند مشکل را رفع کنند یا جوابی قانع کننده بدهند. آخر سر نمایندگی بیات آن را با چند رانای دیگر مقایسه کرد و گفت چون همه همین طور هستند، پس مشکلی نیست! دوما وقتی عقربه سرعت را با بقیه تراز می کنید درست روی 10 ایستاده و موازی بقیه است پس اشکالی ندارد و سوما یک 206 هم همینطوری بود و نتیجه گیری کرد که در طراحی این گونه طراحی شده که در حال توقف با سرعت 10 کیلومتر حرکت کنید!

43-   صدای بد موتور رانا در صبح‌های سرد: صبحها که هوا سردتر است در ابتدای روشن شدن موتور، صدای موتر همراه وز و وز است و تا زمانی که موتور گرم شود ادامه دارد. این در حالی است که دمای هوا در زمستان شیراز اغلب اوقات بالای صفر درجه است. حال معلوم نیست در شهرهای سرد با دمای چند درجه زیرصفر چه صداهایی وجود خواهد داشت؟

44-   پاشیده شدن آب گِل به درون موتور رانا: بعد از همان رانندگی در باران که برف پاک کن خراب شد، کاپوت را بالا زدم و متوجه پاشیده شدن مقداری آب گِل به درون محفظه موتور در بخشهایی مانند زیرِ درب کاپوت ( در قسمت بالای تسمه های بدون حفاظ) و قسمت عقب محفظه موتور شدم و این در حالی است که از درون گودال یا آب جمع شدگی بزرگ عبور نکرده بودم که حتی اگر از درون گودال هم عبور می کردم، نبایستی این گِل پاشی به درون موتور اتفاق می افتاد.

امکاناتی که می توانست وجود داشته باشد ولی وجود ندارد:

45-   خیانت ایران خوردو در اشتراک گذاری اطلاعات مشتریان: شما در هنگام خرید خودرو تمام اطلاعات شخصی خود شامل نام، کد ملی، تلفن، ادرس منزل و … را به نماینده فروش می دهید و این اطلاعات از طریق اینترنت به ایران خودرو ارسال می شود. ولی مساله همین جا تمام نمی شود در هر جا که هر کسی کد کاربری از ایران خودرو داشته باشد با شماره موتور، بدنه یا …. می تواند به تمام اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند و هیچ سد امنیتی برای محافظت از اطلاعات مشتریان وجود ندارد!

46-   تایر زاپاس رانا بطور خیلی زشتی با کِش بسته می شود. کش آن مثل کشهای باربند است و برای جا انداختن آن به همکاری 2نفر نیاز است.

47-   پلاک بدنه خودرو رانا بصورت خیلی ناشیانه با فقط 2تا میخ پرچ بصورت ضربدری که نصفش هم بیرون زده نصب شده. آخه تحریم هستیم قبول ولی تحریم که باعث نمیشه پلاک شناسنامه بدنه خودرو اینقدر ناشیانه و زشت نصب بشه. قدیمیا میگفتن خدا گدات کرده ولی خِلو (همان آب دماغیت) که نکرده!!

48-   عدم وجود دید مناسب در رانا: در روزهای بارانی شیشه عقب (که خیلی کوچک و بالا طراحی شده است) پس از بارش چند قطره باران بر روی آن عملا دیدی وجود ندارد و آینه های بغل نیز بدلیل وجود قطرات باران (و کوچک بودن و عدم وجود گرمکن) دید مناسبی ندارد. در اینگونه موارد عملا دید عقب و بغل ندارید و رانندگی کار سخت و خطرناکی می‌شود.

49-   وجود حفره بین داشبرد و شیشه جلو رانا: داشبورد حدود نیم متر عرض دارد و در انتهای آن در کنار شیشه یک حفره سراسری وجود داردکه اگر چیزی درون آن بیفتد اولا به راحتی بیرون نمی‌آید و دوما (به مرور زمان احتمال پایین رفتن و فشار آوردن و) ایجاد شکستگی شیشه وجود دارد و این در حالی است که این داشبرد بزرگ هیچ کاربردی ندارد.

50-   طراحی نامناسب فرمان رانا: قد بنده 180 سانتی متر است ولی هر چه فرمان را پایین می آورم باز هم راحت نیستم. فرمان فقط دارای جای دستی در زاویه افقی میباشد و جای دست برای گرفتن فرمان به شکل 8 وجود ندارد.

51-   دماغه خودرو رانا به راحتی دیده نمی‌شود و در نتیجه احتمال برخورد گوشه های سپر وجود دارد.

52-   خودروی تحویلی فاقد هرگونه جعبه آچار اولیه و کپسول آتش نشانی است. حتی یک آچار ساده مثل پیچ گوشتی و انبردستی هم به مشتری داده نمی شود.

53-   حسگر فاصله در عقب رانا بدلیل عدم وجود دید مناسب عقب بسیار ضروری می باشد. حسگر نصب شده در فاصله 1.5 متری شروع به بیب زدن می کند و در فاصله 40 سانتی تا برخورد که بیشترین کاربرد را دارد بیب ممتد میزند. در کل تخمین مناسبی برای فاصله های کمتر از 40 سانتی و اشیایی مانند عابر پیاده که حرکت می کند ندارد.

54-   بخار زدگی دائم شیشه‌های رانا: شیشه ها و بخصوص شیشه عقب حتی با یک نفر سرنشین سریعا بخار می‌گیرند و جلوی دید راننده را می‌گیرد. در زمانی که نیاز به دید عقب دارید تازه متوجه بخارزدگی آن می شوید که باید دکمه گرمکن شیشه عقب را بفشارید و منتظر بمانید.

55-   عدم نصب سنسور اکسیژن دوم رانا: برای رفع لرزش موتور به نمایندگی مراجعه کردم. پس از نصب دستگاه عیب یاب پارامترهای دو سنسور اکسیژن وجود داشت ولی یکی از آنها صفر بود. بنا به نظر برقکار نمایندگی، برای این خودرو دو سنسور اکسیژن طراحی شده بوده ولی بعدا شرکت فقط یکی را نصب می‌کند.

56-   وجود یک برامدگی در قسمت زیر پای سرنشینان عقب رانا: مانند خودروهای قدیمی دیفرانسیل عقب که یک برامدگی در طول خودرو برای عبور میل گاردان وجود داشت. در این خودرو نیز در ادامه خط راستای ترمز دستی، برامدگی ادامه پیدا کرده است که موجب تنگی جا شده است و مزاحم سرنشینان عقب است. در ضمن بر روی آن کف پوش قسمت وسط وجود ندارد و توسط ایران خودرو دچار صرفه جویی شده است.

57-   ضبط خودرو دارای رمز عبور است ولی در دفترچه راهنمای خودرو در مورد آن نوشته نشده است و خودتان باید حدس بزنید که رمز آن 1234 است! در ضمن دفترچه راهنمایی برای ضبط در قعر (جعبه روی) داشبرد قرار دارد که در هنگام تحویل هیچ صحبتی در مورد آن نمی شود و خودتان باید آن را بطور اتفاقی پیدا کنید.

58-   باطری معمولی رانا: بر روی رانا باطری درون یک محفظه قرار دارد وقتی درب آن را باز می‌کنید یک باطری آب اسیدی قدیمی معمولی مشاهده می کنید و از باطری اتمی خبری نیست. فکر کنم باطری هم دچار صرفه جویی شده است!

59-   با وجود اینکه خودرو طراحی 2010 به بعد است ولی برای نصب صندلی کودک در صندلی عقب محلی (حفره‌ای) پیش بینی نشده است.

60-   پیدا کردن محل قفل کمربند ایمنی همیشه مشکل است و زمان می برد تا به آن عادت کنید.

61-   عدم وجود حفاظ یا قاب برای تسمه های رانا: صبح زود موتور خودرو صدای بدی می‌داد، کاپوت را بالا زدم و توی موتور سرک می کشیدم که ناگهان خشکم زد. بین شال گردنم و تسمه های در حال چرخش فقط اندکی فاصله بود که خودم را به عقب پراندم. برای یک لحظه جمع شدن و کشیده شدن شال گردن بین تسمه ها و شکستن گردنم از ذهنم عبور کرد. آخر یک طراح در سال 2013 نبایستی به این مسائل ساده ایمنی توجه داشته باشد!

62-   طراحی نامناسب محفظه های اطراف کاپوت رانا: از قسمت زیر برف پاک کن ها امکان ورود برگ درختان و سایر آشغالها به درون موتور وجود دارد.

63-   عدم امکان نصب ضبط دارای پنل نمایشگر بر روی رانا: جلوی داشبرد یعنی در محل قرارگیری ضبط صوت به نحوی طراحی شده است که امکان نصب ضبط (تصویری، GPS، دوربین عقب و …) که نیازمند نمایشگر هستند وجود ندارد. ضبط دارای نمایشگر، نیازمند فضایی تقریبا دوبرابر ضبط معمولی است. در رانا با وجود فضای خالی در اطراف ضبط به وجود این قابلیت در زمان طراحی توجهی نشده است و فقط می توان از ضبطهایی که بصورت خشابی، نمایشگر آنها بیرون می آید استفاده کنید.

64-   عایق بندی نامناسب رانا: صدای گاز خوردن خودرو و همچنین لرزش آن به راحتی به درون اتاق منتقل می شود و به خوبی عایق بندی نشده است یا صدای موتور و لرزش بدنه خیلی زیاد است.

65-   علامتهای جلوی داشبرد رانا (برای باز کردن دربها، درب صندوق عقب و …) در تاریکی شب دیده نمی شوند. چون هیچ نوری در پس زمینه آنها وجود ندارد. فقط چند چراغ قرمز رنگ کوچک کم نور و یک شکل بر روی آنها وجود دارد که تشخیص عملکرد آنها مشکل است و باید از حفظ آنها را بفشارید.
در ضمن در روز نیز روشن بودن چراغهای کوچک به راحتی مشخص نیست.

66-   شکل، محل قرارگیری و همچنین رنگ فلاشر (جفت راهنما) رانا خیلی بد طراحی شده است و شکل و رنگ مشکی آن تقریبا شبیه سایر دکمه است و در زمان بروز خطر به راحتی قابل تشخیص نیست. یک بار بطور ناگهانی مجبور به توقف شدم و پیدا کردن فلاشر برایم مشکل بود.

67-   برخلاف مدل معمولی، رانا LX فاقد کامپیوتر سفری برای نمایش میانگین مصرف سوخت و … است.

68-   رانا فاقد دسته قفل نمون درب است. هر زمانی در هر سرعتی که دستگیره را بکشید درب باز می شود. دربها را می توان با دکمه جلوی داشبرد قفل کرد ولی فقط از بیرون باز نمی شوند! این موضوع برای بچه ها یا مهمانی که از این ابتکار ایران خودرو بی اطلاع است بسیار مخاطره آمیز است.

69-   جمع شدن گل و اشغال در قسمت بالای سپر عقب رانا: قسمت بالای سپر عقب (درست در زیر درب جعبه عقب) به سمت داخل زاویه دارد و این نوع طراحی موجب ایجاد فرورفتگی دراین قسمت شده است. در هنگام بارش باران گل و آشغال در این قسمت جمع می‌شود.

70-   صندلی های عقب رانا مثل 206 دارای فضای خیلی کمی هستند. به نحوی که هرکسی که عقب نشست این موضوع را تذکر داده است.

71-   برای حرکت به عقب با رانا، دید عقب خیلی کم و ضعیف است و احتمال تصادف وجود دارد.

72-   ضعیف بودن نور بالای رانا: با وجود قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو ولی نور سوی بالای رانا نسبت به سایر خودروها خیلی ضعیف‌تر است. شاید هم چراغ‌ها تنظیم نیستند ولی باز هم سوال این است که چرا در خودروی نو، چراغ‌ها تنظیم نیستند؟ و مشتری برای هر تنظیمی وقت بگذارد، هزینه بپردازد و تازه اگر درست شود؟!

73-   فاصله زیاد بین درزهای بدنه و طراحی خودروی رانا به نحوی است که پس از یکبار رانندگی در باران، قسمت داخلی دربها روی بدنه، گِلی و کثیف شده است. مشخص است که تمیز نگه داشتن لای درز دربها در دراز مدت مشکل خواهد بود.

74-   عدم وجود قطعات یدکی رانا: قطعات یدکی رانا در فروشگاه‌های بیرون از نمایندگی‌های ایران خودرو اصلا وجود ندارند و در خود نمایندگی‌ها هم برای اکثر قطعات به درخواست امداد نیاز است و مشتری مجبور به چند روز معطلی برای دریافت قطعه است.

75-   استفاده از فوم بعنوان ضربه گیر و قالب دهنده سپر رانا: از فوم‌های (ساده که دانه دانه می‌شوند و بعضی‌ها به آن یونولیت می‌گویند) در زیر سپرها استفاده شده است که مطمئنا پس از اولین ضربه‌ی آهسته، خاصیت خود را از دست خواهد داد.

76-   رانایی که ایران خودرو آن را  LX می نامد در برگ سبز انتظامی با مدل معمولی یعنی مدل TU5 ثبت شده است.

77-   بیمه بدنه رانا: در کارت اولیه فروش خودرو عبارت فاقد بیمه بدنه نوشته شده و این در حالی است که برای آن کارت تلایی (عدما با ت نوشته شده) صادر شده که در سایت ایران خودرو برای این نوع از کارتها بیمه بدنه و سرقت نیز آورده شده است و معلوم نیست که چه سرویسی ارائه خواهد شد؟

78-   شتاب ثانویه رانا را تست نکردم ولی خیلی‌ها از آن راضی نبودند و می‌گفتند که با ظرفیت کامل شتاب اولیه هم از دست می‌رود.

79-   توی رانا 2تا پیچ و بست افتاده بود که معلوم نیست برای کجا بوده و نصب نشده‌اند؟

80-   لیست نمایندگی‌ها در دفترچه راهنمای رانا: برایم بسیار جالب است که یک شرکت تولیدی همه چیز را از منظر خودش بخواهد ببیند و حتی در دفترچه راهنمای مشتری نیز همین خو و صفت را از خودش بروز بدهد. در انتهای دفترچه لیست نمایندگی‌ها آورده شده است که براساس کد نمایندگی مرتب شده‌اند و نه شهر و آدرس. آخر یک آدم عاقل در این شرکت پیدا شود و فکر کند که مشتری برای رفع عیب محصولش دنبال کد نمایندگی است یا اینکه می‌خواهد بداند در شهری که درآن است چه نمایندگی‌هایی وجود دارد و نه اینکه مثلا بخواهد نمایندگی های شهر شیراز را از بین سایر شهرها بصورت پراکنده پیدا کند!!

81-   هزینه خدمات ایران خودرو بالا است: (از دیدگاه تولید ناب) در یکی از نمایندگی های ایران خودرو ابتدا وارد قسمت فروش، تحویل مدارک و نمایشگاه شوید. دقت کنید که چند نفر بیکار نشسته اند، ایستاده‌اند یا در حال صحبت با یکدیگر هستند. حال وارد قسمت تعمیرگاه شوید و دقت کنید (بخصوص سرصبح) که چند نفر مسئول ثبت برگه ورود، نگهبانی، پذیرش، تعمیرکاران و …. بیکار ایستاده‌اند. شاید بگویید که این موضوع چه ربطی به مشتری دارد ولی اگر توجه کنید می‌بینید که افراد زیادی بدون اینکه ارزشی برای مشتری ایجاد کنند، فقط حضور دارند. حال باز هم این حضور چه ربطی به مشتری دارد؟ مگر نه اینکه مشتری باید حقوق این افراد را بدهد ولی با این تعداد بالای خدم و حشم آیا شرکت می تواند حقوق قابل قبولی برای این افراد از جیب مشتری بپردازد؟ بنابراین مشتری مجبور است پول بیشتری بپردازد و کارکنان هم بدلیل دریافت حقوق پایین عملا فاقد روحیه سرویس‌دهی به مشتری هستند که باز هم به ضرر مشتری تمام می شود.
در ضمن این روحیه تقریبا در بین همه کارکنان هم‌گیر است که کارها و جوابها را فقط برای رفع تکلیف انجام می‌دهند و رفتار آنها با مشتری، ارباب مابانه و تحقیر کننده است (که خودتان باید تجربه کنید) ولی انصافا تعدادی افراد علاقه‌مند به کار نیز وجود داشت/.

امکاناتی که وجود آنها در حد خواب و خیال می باشد:

82-   عدم وجود و امکان وجود نصب زیر دستی راننده برای رانا: زیر دستی (دست راست بین دو صندلی جلو برای) راننده وجود ندارد و به دلیل وجود دکمه‌های شیشه بالابر عقب و تنظیم آینه‌ها، امکان نصب آن در آینده نیز وجود ندارد.

83-   پشت سری های صندلی عقب رانا (در مدل 206 SD) وجود ندارند.

84-   دسترسی از داخل کابین (صندلی عقب) رانا به داخل جعبه وجود ندارد.

85-   وجود سیستم تهویه مطبوع خودکار تقریبا در رانا  در حد خواب و خیال است.

86-   اگر فرمان رانا را بالا ببرید جلوی نشانگرهای سرعت و دور موتور را می گیرد.

87-   زیر صندلی راننده و کمک راننده رانا فضای خالی وجود ندارد تا بتوان وسایلی مانند قفل پدال (کوچک) یا هر چیز دیگری را در زیر صندلی قرار داد.

امتیاز 4.00 ( 4 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز