کیش خوب همانند فوتبال خوب است، حرف نمی زند ، عمل می کند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خانه » تکنولوژی و فناوری » آنچه در مورد تلویزیون های 4K نمی دانید

آنچه در مورد تلویزیون های 4K نمی دانید

مطمئنا این روزها کلماتی مانند ultra HD و 4k را زیاد می شنوید.. تکنولوژی های جدید که هر چشمی را به سمت خود خیره میکند

تلویزیون های HD با کیفیت 1080 p ؛ رزولوشنی برابر با 1920 در 1080 پیکسل دارند و در استاندارد 4K این رزولوشن به 4096 در 2160 پیکسل می رسد. یعنی رزولوشنی ۴ برابر استاندارد 1080p که هم اکنون در تلویزیون های اچ دی و دیسک های بلو- ری در دسترس است.

آنچه در مورد تلویزیون های 4K نمی دانید

4K از کجا ریشه گرفته است؟

ریشه های اصلی تکنولوژی 4K به صنعت سینما باز میگردد. اواخر دهه 90 بود که جورج لوکاس نویسنده و کارگردان مشهور فیلم جنگ ستارگان تصمیم گرفت که فرمت های جدید دیجیتالی را جایگزین فیلم کند.

بعد از انتشار نسخه HD اپیزود اول جنگ ستارگان با عنوان “The Phantom Menace” در سال 1999، جورج لوکاس تصمیم گرفت اپیزود دوم “Attack of the Clones” را در سال 2002 و با کیفیت کاملا دیجیتال 1080p منتشر کند.

اما کیفیت 1080p برای صفحه نمایش های غول پیکر سینما کافی نبود و اگر فردی در ردیف اول صندلی های سینما می نشست ممکن بود تصویر را نرمتر و به صورت شبکه پیکسلی مشاهده کند. به همین منظور سازمان ابتکارات سینما (DCI) در مارس 2002 با هدف ایجاد یک استاندارد دیجیتال شکل گرفت. بر اساس تلاش های این سازمان که با کمپانی های بزرگ فیلم سازی همکاری دارد، 2 رزولوشن جدید با عنوان 2K و کمی بعد در سال 2005 4K معرفی شد.

اولین فیلم 4K در سال 2007 و توسط وارنر بروس منتشر شد. این فیلم که The Final Cut نام دارد نسخه جدیدی از فیلم Blade Runner بود که در سال 1982 ساخته و تولید شد. با این حال، سینماهای کمی قادر بودند تا فیلم ها را با این کیفیت نمایش دهند.

فیلم سه بعدی آواتار ساخته کارگردان مشهور جیمز کامرون، نمونه ای از نمایش 4K به شمار می آید. این فیلم به کمک تلویزیون های 4K سونی و در سینماهای سراسر جهان اکران شد و پول هنگفتی را نصیب سازندگان این فیلم کرد. شاید بتوان گفت که تلویزیون های 4K جایگزینی مناسب برای تلویزیون های 3 بعدی باشند.

قيمت هاي سرسام آور تلويزيون هاي 4K :

با وجود اینکه سونی قیمت تلویزیون‌های 4K خود را کاهش داد اما ارزان‌ترین آنها هنوز 5 هزار دلار قیمت دارد. حال کمپانی Seiki اعلام نموده که به زودی تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی با قیمت بسیار پایین 1300 دلار را روانه بازار خواهد کرد. این بدین معناست که قرار نیست قیمت این تلویزیون‌های برای مدت زمان طولانی گران باقی بماند.

برخي از نمایشگرهای 4K:

سوني:

آنچه در مورد تلویزیون های 4K نمی دانید

چندی پیش ال جی و سونی تلویزیون های 4K خود را در سایز 84 اینچ روانه بازار کردند، اما قیمت این تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی 84 اینچ نزدیک به 25 هزار دلار تعیین شده بود که خرید آن‌ها برای هر کسی آسان نبود. اما به تازگي سونی نسبت به عرضه دو تلویزیون 4K دیگر در سایزهای 55 و 65 اینچ با قیمت مناسب‌تر زیر 7 هزار دلار اقدام نموده است.

westinghouse:

آنچه در مورد تلویزیون های 4K نمی دانید

احتمالا بزرگ‌ترین تلویزیون 4K  ؛ تلويزيون 110 اینچی از کمپانی وستینگ‌هاوس است. قیمت این تلویزیون 300,000 دلار تعیین شده است!

:Seiki

آنچه در مورد تلویزیون های 4K نمی دانید

سیکی تلویزیون 50 اینچ 4K را به قیمت 1299 دلار، هم قیمت فول‌اچ‌دی‌های رایج بازار به فروش می‌رساند. Seiki کمپانی شناخته شده‌ای نیست و هنوز نمی‌دانیم کیفیت تصویر تلویزیون 4K آن چقدر است اما به هر حال قیمت این تلویزیون نشان می دهد که امکان ساخت پنل‌های 4K با قیمت پایین میسر شده است و به زودی شاهد محصولات مشابه از تولیدکنندگان شاخص بازار خواهیم بود.

سامسونگ :

آنچه در مورد تلویزیون های 4K نمی دانید

تلویزیون بزرگ ۸۵ اینچی سامسونگ که توانسته عنوان بزرگترین Ultra HD را تنها با یک اینچ تفاوت، از آن خود کند. البته به نظر می رسد با قیمت اعلامی، عنوان گرانترین را هم بتواند کسب کند. قرار است سری اول این تلویزیون های غول پیکر با قیمت ۴۰ میلیون وون (۳۷۸۷۷ دلار)‌ در کره پیش فروش شوند.

قطر صفحه این تلویدیون 4K خارق العاده ۲۱۴ سانتی متر است و از اسپیکر های 2.2 کاناله بهره می برد. از امکانات آن می توان به پردازنده ۴ هسته ای و پنل ال سی دی Precision Black Pro اشاره کرد.

امتیاز 4.75 ( 4 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز